رای به سایت :
575
محبوب
ناحیه مقاومت بسیج امیرالمومنین(ع)
سه شنبه 05 بهمن 1395 -
اقتصاد مقاومتی
اقتصاد مقاومتی

به بهترین یشنهاد و راه کارهای عملیاتی اقتصاد مقاومتی هر ماه جایزه نفیسی اهدا خواهد شد .
calendar
تاریخ : 1395/01/24 - 13:12
24
محبوب  
رای به خبر :

به گزارش قسم از ناحیه مقاومت بسیج امیرالمومنین(ع)، معاونت بسیج سازندگی ناحیه مقاومت بسیج امیرالمومنین علی (ع) اقدام به جمع آوری پیشنهادات و راه کارهای عملیاتی سازی اقتصاد مقاومتی نموده است .

جهت ثبت پیشنهادات و راه کارهای عملیاتی اقتصاد مقاومتی به قسمت ارسال نظر مراجعه کنید .

لازم به ذکر است در قسمت ایمیل شماره همراه حتما ذکر شود .

به بهترین یشنهاد و راه کارهای عملیاتی اقتصاد مقاومتی هر ماه جایزه نفیسی اهدا خواهد شد .


انتهای پیام /
کدخبرنگار: 12784






مطالب مرتبط
Reply
no
3
yes
13
علی معماری(حوز169پیامبراعظم)
1395/01/24 - 16:25
ایجاد صندوق خیریه که جهت دریافت وام از ان هیچگونه داوطلبی نداشته نباشد و خود کارشناسان صندوق نیازمندان را پیدانمایند.
واز پرداخت وام به نفراتی خود مراجعه میشود خودداری شود

Reply
no
6
yes
4
کاظم ترابی
1395/01/25 - 17:52
- کمک به راه اندازی کارگاه های تولید داخلی تعطیل شده .
- فقط و فقط خرید کالاهای ایرانی جهت رونق دادن به تولیدات داخلی
- فرهنگ سازی بین خانواده و اقوام که "بسیاری ازکالای ایرانی بهتر از کالای خارجی است ".


Reply
no
12
yes
26
حمیدرضا اکبری
1395/01/26 - 22:46
با سلام
پیرو فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی و اجرای جهادی آن از منازل تک تک افرادی که خود را پیرو رهبری می دانند مطالبی به ذهنم رسید که بازگویی آن را خالی از لطف نمی دانم.
یکی از مصادیق اصلی که می توان در اقتصاد مقاومتی بدان پرداخت مقابله با مصرف گرایی است که متاسفانه این مصرف گرایی بر افکار و اخلاق ما نیز تاثیرات مخربی گذاشته است.
در مصرف گرایی فرد بجای تولید مایحتاج خود حتی برای نیاز روزانه خود و برای کوچکترین نیازهای دم دستی نیز بجای ساخت و تولید آن به بهانه کمبود وقت آن را از فروشگاه می خرد که این پاشنه آشیل اقتصاد مقاومتی است و هر کس که مدعی اجرای اقتصاد مقاومتی است باید مصرف گرایی خود را به پائین ترین سطح کاهش دهد.
در ذیل به تعدادی از این مصرف گرائی ها و سوء مصرف ها اشاره می نمایم:
1- یکی از متداول ترین و معمول ترین امورات خانمها برای تهیه اکثر غذاها سرخکردن پیاز است که در چند دقیقه کوتاه درست می شود ولی در حال حاضر باید آن را از فروشگاه تهیه کرد.
2- یا استفاده از دستمال کاغذی بجای دستمال پارچه ای، که استفاده از دستمال پارچه ای از قدیم مرسوم بوده و فرد در پایان هر روز دستمال خود را شسته و برای روز بعد آماده می کرده. کاری که در بعضی از کشور های پیشرفته مانند ژاپن هنوز متداول است. ولی استفاده از دستمال کاغذی که موجب قطع درختان زیادی نیز می گردد بشدت رواج دارد.
3- استفاده از خودرو برای کوتاهترین مسیرها که این دیگر یکی از معضلات است و باعث تنبلی و اضافه وزن و کم تحرکی هم در بین مردم شده است.
4- استفاده از میوه های بزرگ و معمولا گلخانه ای که با روشهای عجیب دستکاری ژنتیکی از حد معمول بزرگتر شده و قیمت های گزافی نیز باید برای ابتیاع آن پرداخت نمود. در حالیکه در شهرستان ها میوه های فصل که بطور طبیعی بعمل آمده و برداشت داشته بسیار خوشمزه تر و مفید تر است.
5- سیروپ ها یا شهدها نیز یکی دیگر از این مواد هستند که حتی 1% هم از میوه طبیعی در آن ها استفاده نمی شود ولی بجای آب میوه فروخته و بعنوان شربت در میهمانی ها استفاده می شود که ضرر و زیان بسیاری نیز دارد. در صورتیکه از قدیم الایام بهترین شربت ها با استفاده از آبلیمو یا سرکه انگبین یا سکنجبین و عسل یا شکر درست می شده و مورد استفاده قرار می گرفته است.
6- یکی دیگر از مهمترین مسائلی که رخ داده و بر اخلاق و رفتار ما تاثیر گذاشته بحث عدم تعمیر و استفاده مجدد است که متاسفانه تولید کنندگان ما نیز مقصر ردیف اول آن هستند.
از قدیم الایام پدر خانه یا خود تعمیرکار دوره ندیده و ذاتی خانه بوده که با خرابی هر کالائی به تعمیر آن می پرداخت و یا تعمیرگاه محل وظیفه ی تعمیر آن را بعهده داشت و مجدداً در چرخه ی استفاده در خانه قرار می گرفت تا کاملاً کار آیی خود را از دست بدهد. اما در مصرف گرایی هر کالایی که خراب شد باید تعویض شود نه تعمیر. و بدقولی و خلف وعده شرکت های خدمات پس از فروش نیز باعث عدم اعتماد بین مردم شده و راحت ترین کار را خرید مجدد کالا و دور انداختن آن می دانند. که متاسفانه در زندگی زنا شوئی جوانان نیز تاثیر گذاشته و باعث افزایش و رشد طلاق در بین جوانان نیز شده است. یعنی بجای پادرمیانی و آشتی و ترمیم رابطه و جبران اشتباهات براحتی می توان گزینه ی تعویض را انتخاب کرد و به این زندگی پایان داد و زندگی دیگری شروع کرد. و همینگونه است که در کنار طلاقهای مرسوم بدلیل مشکلات اخلاقی و غیره، طلاق توافقی نیز با درصد بالائی به چشم می خورد.

7- یکی از سوء مصرف های ما که رنکینگ جهانی برای ما دارد و جایگاه بین المللی نیز برای ما دست و پا کرده، استفاده از دارو است. ما ایرانیان در کنار چین دارای کهن ترین طب های سنتی جهان بوده که پایه ی طب حال حاضر جهان است. ولی متاسفانه کمترین بهره را ازاین گنجینه پر سود و بی زیان را در زندگی خود برده ایم. و در کنار مراجعات بی رویه به اطباء، ویروس خوددرمانی را نیز که یکی از خصیصه های ایرانی است، در مصرف دارو اعمال نموده و به مصرف بی رویه و بالا بردن سرانه دارو و کسب اولین رتبه های جهانی منجر گردیده است. در حالیکه با کمی توجه به دانسته های مادر بزرگ ها می توان از مواد غذائی و گیاهانی که در منزل است بسیاری از بیماری ها معمول را درمان نمود. مثلا برای سرماخوردگی که باید دوره آن را پشت سر گذاشت داروی چهاگل و برای اسهال عرق نعنا و جوشانده نعنا، برای سرماخوردگی عفونی جوشانده نعنا و پونه بهترین آنتی بیوتیک و یا برای یبوست مقداری گلاب و برای درمان سر درد یک لیوان آب جوش در سحر و موقع خواب و ... استفاده نمود.
8- استفاده از لباس بچه های بزرگتر برای کوچکترها نیز می تواند راهکاری برای مقابله با مصرف گرایی باشد. بچه ها مدام در حال رشد و افزایش قد، وزن و اندام هستند. به همین دلیل به سرعت لباسهای چند ماه گذشته برای آنها کوچک می شود. در این حال می توان این لباسها را برای بچه های کوچکتر خانواده و یا آنها را به اقوام یا کسانی که از استفاده از آنها مشکلی ندارند، داده تا استفاده بهینه و مجدد شود. البته این امر مستلزم استفاده از جنس مناسب و شستشو و نگهداری مناسب تر است.
9- استفاده از لباس ها و لوازم التحریر سال گذشته برای سال آینده و استفاده از کاغذ های باقیمانده در انتهای دفاتر نیز یکی دیگر از روش های مقابله با مصرف گرائی است.
10- مدتی است استفاده از ظروف یکبار مصرف مانند سفره، لیوان، بشقاب و قاشق و چنگال و ... در میهمانی ها رواج پیدا کرده که باید دانست که ظروف یکبار مصرف بدلیل نوع موادی که در آن استفاده شده قابل بازیافت کامل نیست و در ثانی بسیاری از خانواده ها برای فرار از کار به این لوازم ترقیب شده اند که این نیز از مصادق مصرف گرایی است.
11- خرید آب معدنی برای مصرف منزل نیز از دیگر مصرف گرایی هاست که به بهانه مناسب نبودن وضعیت آب آشامیدنی صورت می گیرد. در صورتیکه مدتهاست آب معدنی در فروشگاه ها ارائه نمی شود و بر روی بطری ها آب آشامیدنی درج شده است در ثانی می توان با نصب یک دستگاه تصفیه آب و یا جوشاندن آب مشکلات آب را نیز حل نمود.
12- اسراف نیز همیشه همراه مصرف گرائی است. یکی از اسراف ها استفاده از دوش مداوم برای استحمام است که هم موجب هدر رفت آب و هم باعث ریزش موی سر بدلیل ایستادن زیر دوش آب گرم و سستی ریشه مو می شود. در گذشته با یک طشت آب و نشستن در کنار آن و استفاده از این آب برای شستشو و گرفتن یک دوش آب ولرم در پایان استحمام مراحل نظافت و شستشوی خود را انجام می دادند.
13- رفتن به پیک نیک و استفاده از فضای باز و سبز یکی از تفریحات ما ایرانیان است که بطور معمول یک روز مفرح با کمترین هزینه را باید رقم بزند دین صورت که غذایی کم هزینه در منزل تدارک و برای استفاده به همراه خانواده به محل پیک نیک برده می شده، ولی چندیست که این تفریح بسیار پر خرج شده رفتن به رستوران و یا استفاده از غذاهای مضر فست فودی و یا پخت انواع کباب خود این سفر درون شهری مفرح کم خرج را به یک میهمانی مجلل تبدیل نموده است برای همین بجای هفته یا دوهفته یکبار به چند ماه یکبار مبدل شده است.
14- هنرهای مختلف خانم ها در منزل از مصادیق کدبانوئی آنهاست. تهیه انواع مربا، کمپوت، ترشی و شربت از این هنرهاست. که معمولا خانم خانه با میوه های باقیمانده و کهنه شده و ذخیره ی خاک قند باقیمانده از قندانها و شکستن قند تهیه می شد. که در حال حاضر خرید آنها از فروشگاه راحت ترین کار ممکن است.
15- یکی از معضلات سلامتی که کودکان ما را تهدید می کند استفاده از تنقلات مضری مانند چیپس، پفک، شکلات و غیره است که قیمت آن نیز با تنقلات طبیعی در مجموع فرق چندانی نمی کند ولی فواید تنقلات طبیعی را ندارد. تنقلاتی مانند کشمش، گردو، نخودچی، و برگه های مختلف از این دسته اند.
16- نزدیک به 200 سال است که استفاده از نوشیدنی چای که متعلق به کشورهای جنوب و جنوب شرقی آسیاست و مناسب وضعیت جسمانی مردم آن منطقه، در ایران نیز رواج پیدا کرده و مصرف آن در برخی مواقع بی رویه نیز بوده و بدلیل همراهی با قند موجبات بیماری هایی را در دراز مدت فراهم می آورد. با توجه به بالا بودن سرانه مصرف میوه در کشورمان می شود از پوست میوه ها و چوب های متصل به میوه ها بعنوان چای استفاده نمود مانند دمنوش های پوست سیب، گلابی، چوب (دُم) آلبالو گیلاس و دمنوش انواع برگه های آلو و ... و یا خشکانده به چیپس میوه های مختلف که جای یکبار امتحان کردن را دارد. و مفید تر از چای معمول است.
17- استفاده از شیرهای اهرمی به جای شیرهای معمول نیز می تواند درصد بسیار زیادی در سرفه جوئی موثر واقع شود.
18- در کشور ما پیشرفته بودن و گرانقیمت بودن یک محصول از میزان و نوع استفاده آن بسیار با اهمیت تر است. مانند خرید رایانه و تلفن همراه که یکی از رایج تریم مصادیق مصرف گرایی آن هم در حوزه لوازم دیجیتال است.
حمیدرضا اکبری


Reply
no
7
yes
14
رویا عبداللهی(مربی صالحین حوزه 170 نجمه خاتون(س))
1395/01/28 - 20:18
سلام علیکم
بنده در مطلب ذیل به جنبه دیگری از روش های تحقق اقتصاد مقاومتی در جامعه ایران می پردازم.در مقاله ذیل از برخی مطالب موجود در مجله روایت شماره 7 استفاده شده است.

چه ارتباطی بین ساخت و توسعه بازارهای بزرگ(مگامال)با اقتصادمقاومتی در بین خانواده های ایرانی وجوددارد؟
تعریف:مگا مال بازارهای بسیار بزرگ در مراکز و نقاط مختلف کلان شهرها است که با معماری و نیز کاربرد خاص خود فقط و فقط با انگیزه فروش حداکثری و تامین نیاز کاذب ولع خرید ساخته شده اند.
نکات:
1-برخلاف نظر سازندگان آن که معتقد هستند این اماکن با تامین هدف نیاز اقتصادی و فرهنگی خانواده ها بنا شده اند اینگونه به نظر می رسد که این بازارها صرفا با ارائه ترین خدمات با پررنگ و لعاب ترین و کاذب ترین شیوه ها و ایجاد حس خود بیگانگی و غرب برتر تاسیس شده اند.
2- با کمی گردش در یکی از این مراکز که هر روز بر تعداد آن ها در کلان شهرها اضافه می گردد به خوبی مشاهده می کنید این مراکز ظاهرا فقط و فقط برای قشر خاصی از جامعه با در آمد معلومی ساخته شده و اگر یک خانواده ایرانی با در آمد متوسط و یا حتی کمی بالاتر به اینجا سری بزند احساس سرخوردگی و ناامیدی خواهد کرد.
3-با توجه به متوسط درآمد خانواده های ایرانی امکان خرید و استفاده از مراکز فرهنگی آن مانند کتابفروشی ها و سینماها و مراکز شهربازی آن برای آنان امکان پذیر نیست.
4-شیوه فروش،نوع پوشش و عملکرد فروشنده ها و ویترین ها و کالاها هیچ گونه تناسب و هماهنگی با فرهنگ فاخر اسلامی و ایرانی ندارد.
5-وقتی وارد اینگونه مراکز می شوید اگر از دل خانواده اسلامی و ایرانی باشید کوچکترین نزدیکی با فضا و مکان پیدا نخواهیدکرد.
6-در این مکان مفهوم اقتصاد مقاومتی به واژه ای بی معنی تبدیل می شود.زیرا پایه های اقتصاد مقاومتی بر شیوه های مدبرانه و معقول هزینه های خانوار طراحی شده،اما در این مراکز هدف صرفا فروش و سود بیشتر و تن آسایی و منفعت طلبی می باشد.
7-تاسیس این گونه مراکز باعث حذف خرده فروشی ها و از رونق افتادن سایر مراکز خرید اطراف می گردد.
8-حتی در خود غرب که محل تولد این گونه مراکز است این گونه مراکز رو به تعطیلی و تبدیل به ساختمان های عظیم بدون کارکرد گشته .
9-خرید برنده های معروف غربی با گران ترین قیمت ممکن در این مراکز چه ارتباطی با تولید داخلی و اقتصاد مقاومتی خواهد داشت؟
علاوه بر مطالب بالا با زهم می توان نکاتی را ارائه نمود که ثابت می کند در جامعه کنونی ایران توجه به ساخت و توسعه این گونه مراکز در حالی در اجرا می باشد که هیچگونه قرابت و نزدیکی بین این مراکز،فرهنگ و اقتصاد اسلامی و ایرانی مشاهده نمی شود و از همه مهمتر این که توسعه این مراکز کاملا خلاف جهت توسعه اقتصاد مقاومتی در جامعه کنونی ایران می باشد.

راه حل:
توجه و توسعه بازارهای سنتی و مراکز خرید ارزان با کالاهای صرفا تولید داخلی و عدم استفاده از برندهای غربی
آموزش خانوار به روش های صحیح خرید کالا و عدم تمایل و نیز خود باختگی در برابر مظاهر غربی باکمک روش های مناسب.
والسلام


Reply
no
6
yes
13
لاجوردی(مربی صالحین حوزه 170 نجمه خاتون(س))
1395/01/28 - 20:30
1-هدف گذاری:
بهینه مصرف کردن برق و آب و مواد غذایی
راهکار:
1-زمان درست مصرف برق و انرژی را در نظر بگیریم.تمام وسایل برقی پر مصرف را در هنگام اوج مصرف از مدار خارج کنیم.
2-درست مصرف کردن را در بین اعضا خانواده جا بیندازیم.
3-در زمانی که نور کافی در اتاق هست از نور لامپ استفاده نکنیم.
4-اگر لازم شد حتی پرده های شیک اتاق را کنار بکشیم و از نور طبیعی به جای لامپ استفاده کنیم.
5-برخی موارد مصرفی قابل تولید در محیط خانه را خودمان تولید کنیم.
مثل:پنیر،ماست و برخی سبزی ها مثل ریحان،شاهی،گوجه یا حتی فلفل و ...
6-مصرف فست فودها،غذاهای رستورانی،چیپس ها،پفک ها و نوشابه ها را تعطیل کنیم.
7-مثل گذشته که هنوز اینقدر تبدیل به یک جامعه مصرفی نشده بودیم از کیف و کفش و لباس تمیز و سالم مانده ی خواهر یا برادر بزرگتر برای فرزند کوچکترمان استفاده کنیم و به بچه ها یاد بدهیم آنچه که عیب است و مذموم اسراف است نه قناعت.
و بسیار موارد دیگر که با کمی دقت و مدیریت یقینا سبب می شود هزینه های خانوار به شکلی محسوس کاهش پیدا کرده و در نتیجه به مرور کیفیت زندگی خانواده ها افزایش پیدا کند.
ان شاءالله

Reply
no
7
yes
15
فهیمه خسروی(مربی صالحین حوزه 170 نجمه خاتون(س))
1395/01/28 - 20:52
سلام علیکم
جایگاه مادری و همسری عمده منابع مصرف را به زن می سپارد و انتظار می رود که او بتواند با سازماندهی و مدیریت صحیح،بین درآمد و مصرف توازن برقرار کند و با برنامه ریزی و اجرای صحیح در رشد و توسعه ی اقتصاد خانواده نقش موثر ایفا نماید.
در واقع می توان گفت که زنان نقش کلیدی در استفاده بهینه از منابع و مدیریت بودجه ی خانوار را دارند.
شیوه ی تهیه غذا،تفکیک زباله،استفاده بهینه از امکانات و وسایل منزل،پوشاک و وسایل شخصی هر فرد،نظافت و نگهداری و حتی قرار دادن وسایل،مراقبت از فرزندان و تامین سلامت آنان،دوری از ریخت و پاش های غیر ضروری و گاهی زیان آور،دوری از تجملات،دوری از ماشینی شدن زندگی ها و... همه و همه می توانند تاثیرزیادی در تحقق اقتصاد مقاومتی در جامعه داشته باشند اما یقینا تمامی این موارد نیازمند آگاهسازی،آموزش و در نهایت فرهنگ سازی می باشد.
بحمدالله این بستر در پایگاه های بسیج به مدد وجود حلقه های صالحین و حضور نیروهای انقلابی معتقد به نظام و گوش به فرمان رهبری،وجود دارد.
آنچه که در این برهه ضروری می نماید برنامه ریزی جامع و همه جانبه در جهت آموزش و آگاهسازی حلقه های صالحین می باشد.
این آموزش ها یقینا به چیزی بیش از برگزاری سخنرانی های معمول و مرسوم یا حتی تکثیر و توزیع جزوات آموزشی نیاز دارد.
برگزاری کارگاه های عملی،ارائه روش های کاربردی تر در جلوگیری از اسراف و طریقه صحیح مصرف در خانوارها در زمینه های مختلف ،برگزاری دوره های مهارت افزایی در جهت بهبود عملکرد خانوارها در تهیه مایحتاج به شکلی بهینه تر و خانگی و ... از جمله مواردی است که امید می رود ما را در رسیدن به افق تعرف شده در اقتصاد مقاومتی در جامعه ای که خانواده نقش کلیدی و موثری در آن دارد،یاری نماید.
والسلام

Reply
no
7
yes
14
عبداللهی(مربی صالحین و مسئول حوزه 170 نجمه خاتون(س))
1395/01/28 - 22:23
سلام علیکم
طبق فرمایشات مقام معظم رهبری(مدظله العالی)؛ما باید یک اقتصادمقاومتی واقعی در کشور بوجود بیاوریم.امروزه با کارآفرینی می توان به این هدف نزدیک شد.
مواردی که بیش از همه محتاج دقت و توجه اند عبارتند از:
1-ساده زیستی
ضرورت تشکیل نهادهای مبارزه با اشرافیگری و تلاش در جهت ساده زیستی هر چه بیشتر مدیران و مسئولین مملکتی که درمرکز توجه مردم و رسانه ها قرار دارند و به نوعی جریان ساز محسوب می شوند،به این امید که این منش در بین اقشار مختلف جامعه تسری یابد و نهادینه شود.
2-مشارکت مردمی
نگاه مولد به درون و تقویت خود اتکایی و ایجاد کارگاه های تولیدی در راستای خودکفایی
در واقع نقطه شروع اقتصاد مقاومتی سیاست گذاری برای اصلاح الگوی مصرف می باشد.در حقیقت مصرف تولید را جهت می دهد و این دو زمینه ساز سرمایه گذاری را مشخص می کنند.
حمایت از تولید ملی و استفاده از ظرفیت های داخلی کشور به خودی خود می تواند کشور را تا حد زیادی به افق تعریف شده در اقتصاد مقاومتی نزدیک کند.
در واقع برآیند دو نکته فوق ما را به این نتیجه می رساند که در نهایت این ترویج سبک زندگی اسلامی-ایرانی و اصلاح الگوی مصرف است که می تواند زمینه ساز تحقق اقتصاد مقاومتی باشد.


Reply
no
6
yes
13
م.عباسی (فضای مجازی و ف.پایگاه )
1395/01/29 - 16:56
ما با سخن رهبر خود دمسازیم
بر گفته او به جان و دل می نازیم
با اقدام و عمل در اقتصاد کشور
یک مملکت محمدی (ص ) می سازیم.
مواردی را در خصوص راهکارهای عملی در اجرای اقتصاد مقاومتی از ابعاد مختلف و وظیفه بسیج ،خدمتتان عرض مینمایم:
1.عمل به فرامین رهبری در خصوص ده مواردی را که امسال و نیز سالهای قبل در این خصوص متذکر نمودند به طور مثال:مبارزه جدی با قاچاق ،زنده کردن و حمایت از تولیدات داخلی و... که وظیفه بسیج میتواند تبلیغات و ایجاد موج به صورت حقیقی با برگزاری نشست ها در مساجد و محلات خود باشد و نیز به صورت مجازی با تولیدات متنی و غیر متنی ،گرافیک و ... در فضای مجازی باشد.
2.تبلیغ در جهت خریداری نمودن کالاهای داخلی و معرفی نمودن الگوهایی در خانواده و در اجتماع با ارائه فیلمهای کوتاه،کلیپ،مالی مدیا،مستند و ...که با تشکیل موسسه فرهنگی،هنری در این خصوص در سطح صدا و سیما و شبکه های اجتماعی ،میتوان تبلیغ نمود.به طور مثال:مصاحبه با مدیران کارخانه بلور "نوری تازه "که به تازگی کالاهای ایرانی با کیفیت خوب ارائه میدهند ولی متاسفانه به علت عدم خرید مردم،مارک خارجی بر روی آن نصب می کنند.
3.استفاده از آیات و روایات و سخنان دلنشین در خصوص صرفه جویی و اسراف و... در معابر عمومی،پارکها و ...و برگزاری مسابقات مختلف پیامکی،تلگرامی به صورت مجازی
4.تشویق مدیران ساده زیست و نیز صرفه جو در محیط کاری و نیز تشویق خانواده های ساده زیست در محله و نیز تشویق دانش آموز ان ساده زیست توسط معلمین در مدارس و فرهنگ سازی ساده زیستی و ترویج آن توسط بسیج با اجرای موارد فوق
5.استفاده از اتوماسیون اداری و داخلی در محیط کار ناحیه،حوزه به جای نامه های مکتوب ،ایمیل و...و نیز استفاده از شبکه های اجتماعی ساخت ایران جهت تبادلات گزارشات پایگاه به حوزه و ناحیه مانند عکس و گزارشات فرهنگی محلی که محرمانه نمیباشد و نیز ارسال گزارشات در سایت قسم و تصاویر از راه تلگرام که محرمانه نباشد ، که به این طریق فرمها و کپی ها و ....جمع میشود و در مجموع جمع بندی در قالب سی دی یا فلش از ناحیه به رده بالاتر ارسال میشود.
6.ایجاد تعاملات بیشتر ناحیه با حوزه و پایگاه و ایجاد قرارگاه تعاملی در برنامه های ابلاغی مشترک و جلوگیری از موازی کاری به طور مثال:برگزاری یادواره شهدا و دیدار از خانواده های شهدا،نشست های امر بمعروف و.... و تعامل بیشتر پایگاه با مسجد در اجرای برنامه ها و نیز تعاملات با شهرداری ها و...که این برنامه ها باعث تسهیم بودجه و صرفه جویی در هزینه ها میشود.
7.تقویت و تشویق برنامه های کارآفرینی و .. به طور مثال تولید کارگاهها ی کوچک خانگی و یا جشنواره های غذاهای خانگی پایگاههای بسیج که باعث تشویق آشپزها و نیز عدم خرید فست فودها در نتیجه هم باعث سلامتی افراد و هم پرداخت کمتر در هزینه های آنها می شود.
8.فرهنگ سازی طب سنتی که باعث سلامتی و نیز ترویج داروهای گیاهی و عرقیجات گیاهی داخلی به جای استفاده از داروهای شیمیایی و خارجی میشود.
9.اعطاء و ازدیاد وام به کار آفرینآن و تقویت آنها که هم ایجاد و حمایت تولید داخلی میشود و هم از بیکاری جلوگیری می گردد.
10.و موارد دیگر که نیاز هست به طور دقیق در هر قسمت خانواده،محله،دولت و....مورد کارشناسی در اتاقهای فکر و کارگاهها عملی قرار بگیرد ضمنا طبق دستورات اسلام و سیره عملی اهل بیت (س )باید تعادل در خرج کردن و بهنگام خرج کردن را حتما مورد توجه قرار داد به طور مثال در جهت جذب و تقویت افراد برنامه های جذبی از قبیل اردوهای فرهنگی_ تربیتی،تشویقات و ... که با برنامه ریزی و خروجی صحیح انجام شود را نمیتوان به خاطر مخارج حذف نمود و میتوان با بودجه بندی صحیح و اولویت بندی برنامه ها این مسئله را تقویت نمود.
ومن الله التوفیق




Reply
no
6
yes
4
طاهری
1395/01/29 - 19:20
تحقق اقتصاد مقاومتی صرفاً با مشارکت مردمی امکان پذیر است و لاغیر. برای بالا بردن مشارکت مردمی باید از هر نوع فعالیت مردمی محور استقبال کرد. فضایی باید بر کشور و جامعه حاکم گردد که همه مردم خودشان را مولد در اقتصاد و شریک در پیشرفت و مقاومت کشور حس کنند و بر آن ببالند.
راه های عملی سازی شعار سال باید از سوی بسیج که یک نهاد مردمی است مورد حمایت و .. قرار گیرد بنظر باید با توجه به ظرفیت های بسیج راه هایی را رسم نمود که می تواند مطالب ذیل باشد .
- ایجاد اشتغال با حمایت و راه اندازی کارگاه های کوچک و زود بازده که خود می تواند به دسته های کوچک تری مانند اشتغال خانه محورو تولیدات خانگی و صنایع تبدیلی و.... باشد
- فرهنگ سازی و ترویج خورده فرهنگ ها در زمینه اصلاح الگوی مصرف و عدم اصراف و چشم هم چشمی و تجمل گرایی و....
- توجه دادن آحاد مردم به تولیدات داخلی و حمایت از تولیدات داخلی با بالا بردن کیفیت و ... و توجیه مردم در خصوص عدم خرید کالاهای خارجی
- حمایت از اقتصاد دانش بنیاد و کمک به اجرایی شدن ایده های افراد خلاق و نخبه
- تغییر سبک زندگی آحاد مردم و سوق دادن آن به سبک زندگی اسلامی ایرانی
- مدیریت جهادی . انقلابی عمل کردن در جهت رسیدن به راه های عملی و اجرایی
- تقویت روحیه خود باوری ملی و تحقق شعار نه شرقی نه غربی
- و....

اگه هدیه دادید بقیه دارد ....


Reply
no
6
yes
14
سعادتی(مسئول صالحین پایگاه محدثه حوزه 170)
1395/01/30 - 14:43
سلام
1-استقبال از تولیدات داخلی با بالا بردن کیفیت تولید داخلی
2-توجه ویژه به کسانی که به دنبال کار آفرینی در زمینه های مختلف می باشند
3-نهادینه کردن راه های صرفه جویی در خانواده(ترویج سبک زندگی اسلامی-ایرانی)
4-توسعه کشاورزی و جلوگیری از واردات بی رویه محصولات کشاورزی

Reply
no
7
yes
13
نصیرپور(مسئول پایگاه محدثه حوزه 170)
1395/01/30 - 14:48
سلام علیکم
به نظر اینجانب دو مورد زیر تاثیر زیادی بر تحقق اقتصاد مقاومتی خواهد داشت:
1-توجه به نقش پررنگ بانوان در مدیریت و برنامه ریزی اقتصاد خانواده
2-ایجاد خلاقیت و کارآفرینی و آموزش اقتصاد معیشتی به شکلی صحیح در خانوارها

Reply
no
6
yes
14
عباسی(مسئول صالحین پایگاه فضه حوزه170)
1395/01/30 - 14:52
خود اتکایی،خود باوری،استفاده از امکانات بومی و پرهیز از ریخت و پاش

Reply
no
5
yes
1
R.L
1395/02/09 - 07:59
به نام خدا
در سال اقتصاد مقاومتی به جای برگزاری نمایشگاه میلیاردی دفاع مقدس در سطح کشور که جذب نیروی آن به بیست نفر نیز نمی رسد این هزینه صرف تهیه پرمحتوا فیلم های دفاع مقدس شود.

Reply
no
3
yes
19
حمیدرضا اکبری
1395/02/10 - 14:54
با سلام
از دیگر مصادیق اقتصاد مقاومتی، جلوگیری از افراط در مصرف یا همان سرفه جوئی است. یکی از کارکردهای سینمای هالیوود برای مردم جهان ترویج مصرف گرایی بی رویه و افراط در مصرف است حال آنکه خود کمتر اینگونه اند. و متاسفانه خریدار این تبلیغات نیز مردم جهان سوم اند که تاسف بار تر اینکه ما نیز در بین /انها قرار داریم.
افراط در زندگی ما ایرانی ها آنقدر به چشم می خورد و آنقدر طرفدار دارد که پس از مرحله مسابقه در آن به مقوله فرهنگ تبدیل می شود. تعدادی از این افراط گرایی ها عبارتند از:
1- خرید لوازم آرایش برای خانم ها و استفاده بسیار زیاد و اغراق آمیز از آن در کوچه و خیابان و میهمانی ها که البته بحمدلله در بین مذهبیون کمتر دیده می شود ولی بازهم زیاد است. و هر کس هم از این رویه پیروی نکند محکوم به اُمل بودن و اُملیت است.
2- خرید لباسهای متعدد با عنوان لباس توی خانه، لباس مجلسی، لباس میهمانی، لباس شب، لباس فرم محل کار، و ... که جالب تر اینکه این لباس ها بیشتر 2 یا 3 بار استفاده نشده و بدلیل دیده شدن در چند مهمانی دیگر قابل استفاده برای خانم ها نیست.
3- غذای مانده. این تعبیری است برای غذاهای اضافه ای که از وعده قبل مانده و به همین جرم محکوم به ریختن در سطل زباله است. که این مورد در میهمانی ها بشدت ملاحظه می شود و برای اینکه باکلاسی خود را به رخ میهمان بکشند همان شب و در هنگام جمع کردن سفره ها انجام می شود تا صدق ادعای ایشان مبنی بر عدم استفاده از غذای مانده اثبات گردد. دریغ از اینکه حتی اگر فرد اصلا غذای مانده به مزاجش هم سازگار نباشد هستند موسسات خیریه ای که حتی این غذا ها را خود از درب خانه شما برای محرومان انتقال می دهند. مانند یتیم خانه ها، آسایشگاهها و ....
4- افراط در استفاده از تلفن همراه یکی دیگر از این موارد است در جاییکه می توان با یک پیامک اطلاعی از خود داد بعضا تلفنها بکار می افتد و دقایق زیادی به یک مکالمه می گذرد که شاید اصلا ضرورتی ندارد. البته در حال حاضر به پدیده ی شوم اعتیاد به تلفن همراه و شبکه های اجتماعی نیز می توان پرداخت که ما را از پر مصرف ترین مردم جهان از اینترنت و شبکه های اجتماعی مبدل کرده آن هم نه در استفاده صحیح بلکه در مورد استفاده ی غیر صحیح و غیر ضروری. که حتی شرکت های آمریکایی را بر آن داشته که طرح ارسال ماهواره را برای خدمات اینترنتی رایگان به ایران را داده و در جهان ما را به عنوان کشوری که هزینه دشمنی خود را پرداخت می کند معرفی می نماید.
5- افراط در استفاده از چای. این مورد شاید موافقان زیادی نداشته باشد ولی اگر کمی به سلامت خود اهمیت بدهید و به این مطلب توجه کنید در می یابید که این مورد هم از همان موارد افراط است. ما ایرانی ها به استفاده از چای علاقه زیادی داریم که البته واژه ی اعتیاد برازنده تر است تا علاقه. چای یک ماده کافئین دار و دارای طبع سرد است و برای مزاج غالب ما ایرانی ها که سرد مزاج هستیم ماده مناسبی نیست. حال آنکه ما آن را با سم های سفید موسوم به قند یا شکر استفاده می کنیم که ما را مستعد افزایش چربی و قند خون می کند. برخی هم به بهانه اینکه باید در روز 8 یا 10 لیوان آب بایدبنوشند نوشیدن چای را جایگزین آن می دانند حال آنکه نوشیدن آب زیاد هم بدون مطالبه ی بدن مضر است به این دلیل که املاح خوب بدن را با این آب از بدن خارج کرده و باعث تضرر بدن می شویم.
6- دیگر نوشیدنی مورد علاقه ما نوشابه است که نه تنها شرکتهای نوشابه ساز ایرانی هیچگاه ورشکست نخواهند شد بلکه بدلیل علاقمندی ایرانیان، شرکت های خارجی نیز تمایل زیادی به مشارکت در تامین این نوشیدنی دارند و برندهای معروف آن نیز در ایران دارای جایگاه مناسبی هستند. این نوشیدنی اغلب با غذا سرو می شود و در میهمانی های ما بشدت استفاده می شود. حقیقت اینست که نه تنها نوشابه، نوشیدن هر مایعی و حتی نوشیدن آب هم در میان غذاخوردن مضر است و نباید از آنها استفاده کرد بدلیل اینکه یکی از مهمترین عوامل کبد چرب نوشیدن مایعات هنگام غذا خوردن است. راه حل مناسب نوشیدن یک لیوان آب یک ساعت قبل و 2 ساعت بعد از غذاخوردن است.



Reply
no
3
yes
17
حمیدرضا اکبری
1395/02/11 - 22:02
با سلام
یکی دیگر از مصادیق اقتصاد مقاومتی بهینه سازی مصرف یا بهینه مصرف کردن است. همانطور که از برخی تبلیغات تلویزیونی نیز در این چند سال اخیر ملاحظه نموده اید، بهینه مصرف کردن، کم مصرف کردن نیست بلکه درست مصرف کردن است. درست مصرف کردن مانند اینست که سیم کشی مناسب یک ساختمان باعث توزیع مناسب برق در تمام ساختمان گردد و بدون هیچ مشکلی در هر موقع از شبانه روز شما از وسایل برقی که به این سیستم متصل است استفاده نمائید و در پایان دوره نیز قبض هزینه مصارف خود را بصورت منطقی دریافت و آن را پرداخت کنید. اما در صورتیکه این شبکه توزیع در جایی دچار مشکل گردد منجر به نوسان برق، اتصالی و سوختن برخی وسایل برقی شما گردد و در پایان دوره نیز بدلیل اضافه بار مصرفی بر روی کنتور برق باید هزینه ای غیر منطقی را پرداخت نمائید. برای بهینه مصرف کردن نیز موارد به ذهن اینجانب خطور کرد که ذیلا به عرض می رسانم:
1- بهینه مصرف کردن میوه: میوه از آن مواد غذائی است که سرانه مصرف آن در کشورمان بسیار بالاست که این سرانه مصرف بالا اگر واقعا به صرف برسد بسیار خوب است ولی اسراف هم در آن دیده می شود. یعنی خانم یا آقای خانه دار میوه را با قیمت های فعلی بازار تهیه می کند ولی بعد از چند روز مقداری از میوه ها را که بصرف نرسیده را به سطل زباله می سپارد.
اولاً: باید در خرید میوه نیز سرفه جوئی کرد یعنی اگر قرار است چند نوع میوه برای یک میهمانی خریداری شود بهتر است میوه ها به تعداد خریداری شده و بصورت انفرادی از ایشان پذیرائی شود.
ثانیاً: روش نگهداری هر میوه را بدانیم و بصورت مناسب از مازاد میوه ها نگهدای کنیم مثلا برخی میوه ااحتما باید در یخچال نگهداری شوند مانند مرکبات، برخی میوه ها باید مرطوب (با انداختن یک پارچه مرطوب) نگهداری شوند مانند سیفی جات و تره بار (خیار و گوجه و ...). برخی میوه ها حتما باید بصورت آویخته نگهداری شوند مانند موز. و برخی دیگر حتما باید بصورت وکیوم شده و در سلفون و در یخچال نگهداری شود مانند هندوانه و خربزه و طالبی
ثالثا: فرسودگی و باصطلاح پلاسیده شدن میوه ها نیز امری اجتناب ناپذیر است که باید برای آن اندیشید تا ذره ای از میوه ها نیز دور ریخته نشود. مثلا سیب که اغلب در میان میوه ها طالب ویژه ای ندارد را می توان بصورت چیپس درآورد و یا پرتقال، کیوی و ...که مقداری از تازگی آنها گذشته و شاید محکوم به دور ریزی می شوند بصورت ورقه ورقه در آورد و بر روی ورقه آلومینیومی (فویل ) خوابانده و بعد از چند روز بعنوان تنقلات استفاده نمود.

2- برای استحمام که البته این روزها با مصرف زیاد آب همراه است و در حال حاضر موضوع بحث ما نیست مواد شوینده نقش مهمی دارند اغلب در خانواده هایی که موهای بلند دارند شاهد آن هستیم که مواد شوینده ای مانند شامپو بسرعت تمام می شود. و علت آن نیز استفاده زیاد از این ماده است برای بهینه سازی مصرف این مواد می توان ابتدا آن را کف دو دست مالید و سپس به روی موها کشید تا بصورت یکسان و در همه جا توزیع شود یا برای شستن سرامیکها مایع شوینده را تنها بر روی سرامیک ها ریخته و منتظر می مانیم تا عمل نماید و شاهد آن هستیم که مقدار زیادی از این ماده وارد چاه شده و از بین می رود در حالیکه می توانیم آن را درون تشتی ریخته و با تِی حوله ای یا نخی مواد شوینده را به سرامیک ها کشید . این مورد را درباره شستن ظروف غذا نیز می توان تعمیم داد و با پاک کردن ظروف غذا با یک نکه ابر یا روزنامه باطله قبل از شستن و قرار دادن آنها در سینک حاوی آب و درست کردن مقداری کف در یک ظرف کوچک با کمترین مایع ظرفشویی اقدام به شستن ظروف نمود. کار وقتی تکمیل می شود که شما برای شستن ظروف کف مالی شده همه ی آنها را زیر شیر آب قرار داده تا با شستن ظرف قبلی آب روی سایر ظروف ریخته و کف ها را از بین ببرد تا آب کمتری برای شستن ظروف بعدی نیاز باشد.

3- مصرف بهینه برق نیز که سالهاست جای خود را در تبلیغات تلویزیونی دارد. با رعایت پیک مصرف و عدم استفاده از لوازم پر مصرف در زمانهای اوج مصرف برق می توانیم به اقتصاد خانه خود و درآمد خو کمک کنیم.
یکی از مواردی که می توان در کاهش مصرف برق بدان عمل نمود استفاده از لامپهای LED برای مصارفی است که چشم نیازی به دیدن طولانی مدت یا مطالعه در آن ندارد. مانند روشنائی مشاعات و راهروها که فقط برای چند لحظه تردد نیاز به نور می باشد یا بعنوان شب خواب که فقط مقداری نور برای روشنائی محدود نیاز داریم و یا نورهای تزیینی که موسوم به نور مخفی هستند می توان از این لامپهای بسیار کم مصرف استفاده نمود و یا برای جاهایی که نیاز به نور مداوم در شب داریم مانند جاهائی که دوربین نصب شده و نیاز به نور دارد می توانیم از دستگاهی بنام فتوسل استفاده کنیم که به محض روشن شدن هوا اقدام به خاموشی لامپها نموده و در زمان غروب نیز به محض استیلای تاریکی بصورت خودکار اقدام به روشن کردن لامپها می نماید.
و اگر دقت کنیم موارد بیشتری از بهینه سازی مصارف در منزل به دست می آید که می تواند به اقتصاد منزل و خانواده کمک کند.



Reply
no
3
yes
16
حمیدرضا اکبری
1395/02/11 - 22:43
با سلام
با مقوله ای دیگر در مورد اقتصاد مقاومتی در خدمت شما عزیزان هستم. نظریات شما درباره یاداداشت هایم این حقیر را برای مطالعه و انتشار مطالب دیگر مرا دلگرم خواهد کرد.
اما کار، کار و کار شاه بیت غزل اقتصاد است. معمولا اقتصاد هایی در دنیا تزلزل کمتری دارند که نیروی انسانی خوبی در کنار کارخانه جات بزرگ و بازار یابان جهانی دارد.
باید اذعان نمود که نوع کار برای انسان شخصیت سار نیست بلکه مفهوم کار بعنوان جوهر مرد خود به تنهایی شخصیت ساز است البته منکر آن نیستیم که یک متخصص در کار خود دارای جایگاه ویژه ای است و نزد مردم هم از احترام بالائی برخوردار ولی باید دانست که کسی که کار را عار نمی داند، شخصیت کاری پیدا می کند و نزد عموم ار اعتبار خاصی برخوردار است. بطور مثال هیچ کس از یک انسان کاری پر کار بدش نمی آید و همه او را می ستایند.
اما در زمینه نوع کار همانطور که گفته شد نوع کار خود اعتبار آور است اما اگر این کار بسیار ارزشمند با پشتوانه ادامه کیفیت همراه نباشد در کوتاه ترین زمان سقوط خواهد کرد و هم اعتبار خود و هم اعتبار صاحبش را از بین خواهد برد. چه بسا مهندسان و پزشکانی که بدلیل عدم دقت و سهل انگاری و کم دانشی در کار جز سرشکستگی برای خود نیافریده اند و چه بسیار کارگر ساده ای که بدلیل دقت و همیت در کار خود کیفیت را به محصولی بخشیده که بیش از عمر واقعی خود کار می کند و ستایش مردم را به همراه دارد.
متاسفانه بدلیل نوع سیستم آموزش عاریتی که از غرب خصوصاً انگلستان وارد کشورمان شد و دوره ی متوسطه ی ما معروف به دوره نظری سالها لطمات جبران ناپذیری بر پیکره اقتصادی ما وارد کرد. تفکری بنام پشت میز نشینی بوجود آورد که مصیبت بار ترین نسخه آن اصطلاح "آب باریکه" است. اصطلاحی که جوانان ما را پس از دوره تحصیل در حالی به بازار کار معرفی می کند که فقط یک میز برای مدیریت و اعمال نظر برای دیگران می خواهند. در حالیکه هیچگونه سابقه کار را ندارند و فقط بصورت تئوریک مقدار کمی دانش را به بازار کار آورده اند که معلوم نیست این دانش در بازار ایران جواب می دهد یا خیر.
خاطرم هست چندین سال پیش فیلمی را از تلویزیون تماشا می کردم که در آن تعداد 2000 نفر را در برزیل درون یک ورزشگاه جمع کرده بودند که 80% آنها دارای تحصیلات آکادمیک بوده و حتی دکتر و مهندس هم در بین آنها به چشم می خورد. و داورانی نیز از ایشان پس از آزمون ورودی، آزمون عملی می گرفتند برای انتخاب 200 رفته گر شهرداری.
از نظر اینجانب مورد فوق تائید شده نیست اما نشانگر اهمیت اشتغال و داشتن کسب برای یک نفر در کشورهای در حال توسعه است چراکه اگر کار نداشته باشند از گرسنگی خواهند مرد. حال آنکه در کشور ما بسیاری از جوانان می گویند کار نیست ولی هر کاری نیز به آنها پیشنهاد می کنی رد می کنند. در صورتیکه اگر اشتغال از یکجایی شروع شود و فرد جوهره خود را در آن بیابد و استعدادهای خود را به منسه ظهور بگذارد پس از مدت کوتاهی این کارفرمایان هستند که بدنبال او می آیند و پیشنهادات وسوسه کننده ارائه می کنند. و این واقعیتی است که اینجانب به عینه درک کرده ام.
پس باید کار را بخاطر کار کردن انجام داد تا موفقیت از پس آن حاصل گردد.


Reply
no
3
yes
15
حمیدرضا اکبری
1395/02/11 - 23:25
تغییر برخی عادتهای رفتاری در اقتصاد مقاومتی موثر است.
با سلام
باید اذعان کرد که برخی عادات غیر ضروری و مضر باعث عدم تحقق اقتصاد مقاومتی در بین جامعه می شود که البته به فرهنگ تبدیل شده و جدا کردن آن از تفکر جامعه نیاز به یک جراحی عمیق و پر درد دارد که البته امکان پذیر است و کمتر کسی است که بخواهد در مقابل این تفکر بصورت تعصبی و اساسی بایستد.
سالهاست که این جملات را می گویم که آموزش یک مطلب و اصرار و تکرار و تمرین تبدیل به یک عادت می شود و عادات تبدیل به فرهنگ می شوند و تغییر فرهنگ نیز به همان اندازه که برای فرهنگ شده نیاز بوده، نیاز دارد. مانند سلام کردن که ابتدا پدر و مادر به فرزندشان از خردسالی و در زمانیکه حتی او تکلم نمی داند سلام می کنند و وقتی که او متکلم شد با او به تمرین سلام می پردازند و هرگاه که او فراموش کرد که سلام کند، به او متذکر می شوند تا جائیکه فرزند وقتی از خواب بیدار می شود در مواجهه با پدر و مادر یا هر کس دیگر، اولین کلمه ای که به زبانش جاری می شود کلمه سلام است. چون به فرهنگ او تبدیل شده است. و جدا کردن او از این فرهنگ کاری دشوار است.
یکی از این فرهنگ های آزار دهنده که شاید در گذشته قابل تحمل تر بود ولی در حال حاضر بسیار گران و دشوار است، مسئله ی ولیمه عروسی است. شاید در همین ابتدا برخی از مذهبیون موضع بگیرند که حدیثی از نبی مکرم اسلام (ص) است که باید در شب عروسی ولیمه داد و خود نیز در عروسی دلبندشان حضرت زهرا (س) با امیرالمومنین علی (ع) با گوسفندی آبگوشتی لذیذ تهیه و از میهمانان پذیرائی نمودند. در پاسخ به این عزیزان باید این سئوالات را مطرح کرد:
- آیا نبی مکرم اسلام تمام دارائی داماد را برای یک ولیمه هزینه کرد؟ یا از مهریه عروس این هزینه را نمود؟
- آیا چندین مدل غذا درست کرد و سفره آراست؟
- آیا آبگوشت گران ترین غذای موجود بود یا معمولی ترین غذای تمام دوران ها؟
- آیا این کار را با هدف گرفتن کادو و چشم روشنی از میهمانان انجام داد؟
- آیا در آن زمان هم دو مجلس عقد و عروسی گرفته شد و 2 خرج سنگین نمودند؟
اگر منطقی بخواهیم فکر کنیم می بینیم که هیچ سنخیتی میان آن رفتار رسول گرامی اسلام (ص) با رفتارهای حال حاضر ما نیست. داماد بیچاره باید برای شب عروسی خود علاوه بر هزینه های لباس خود و عروس، گل زدن ماشین و دسته گل، تدارک برنامه شاد اعم از مداحی یا شعبده یا ... هزینه ی آرایشگاه و پیرایشگاه و عکاس و فیلمبردار و غیره که به خاطرم نیست، سنگین ترین هزینه را برای اجاره تالار و غذای آن بنماید تا شاید مدعوین اولا پشت سر داماد حرفی نزنند و ثانباً دستی به جیب برده و مبالغی را بعنوان کادوی عروسی تقدیم کنند که در بسیاری از موارد هزینه کرد داماد بیشتر از مبالغ هدیه هاست. دریغ از اینکه اگر طلا هر بر روی غذا ها رنده شود مردم می گویند چرا طلایش 18 اعیار بود و 24 نبود.
به نظر اینجاب می شود که در کارت عروسی نوشت که هزینه سنگین شام و تالار را برای درصدی از هزینه ی خرید منزلی برای عروس و داماد اختصاص داده ایم وشما را به صرف عصرانه دعوت می کنیم.
بجای لباس چند میلیونی عروس می شود لباسی استفاده شده اجاره کرد یا یک لباس ساده سپید را جایگزین این لباس نمود تا جلوی اسراف گرفته شود.
بجای آوردن لوازم منزل غیر ضروری برای عروس داماد می شود که مبلغ آن را پرداخت کرد. و شاهد جمع آوری 10 دستگاه ساعت دیواری در پایان مجلس نباشیم. و....
می شود که زائر خانه خدا و عتبات عالیات سوغاتی تبرکی آورده، مراسم ولیمه را با پذیرایی تعویض کرده و در کارت دعوت بنویسد که لطفا از آوردن هر گونه کادو و چشم روشنی خودداری نمائید. و قس علی هذا
می شود می شود می شود ولی باید کمی تغییر فرهنگی را بچذیریم و آن راتبلیغ نمائیم.



Reply
no
1
yes
2
محمد سرلک
1395/02/21 - 18:00
تحقق اقتصاد مقاومتی صرفاً با مشارکت مردمی امکان پذیر است و لاغیر. برای بالا بردن مشارکت مردمی باید از هر نوع فعالیت مردمی محور استقبال کرد. فضایی باید بر کشور و جامعه حاکم گردد که همه مردم خودشان را مولد در اقتصاد و شریک در پیشرفت و مقاومت کشور حس کنند و بر آن ببالند.


Reply
no
0
yes
2
m.r
1395/03/15 - 13:20
یکی از راههای عملی سازی اقتصاد مقاومتی در محدوده برخی ساختمان ها این است که تولیدات درون ساختمانی با هزینه کم انجام شود. بدین صورت که لوله کشی ساده و جدیدی انجام شود تا آبهای فاقد چربی و فاقد مواد شوینده بواسطه آن به محوطه باغچه های موجود در حیاط ساختمان و یا منبع تعبیه شده در حیاط سرازیر شود. با مدیریت هر خانواده میتوان براحتی آب حاصل از شست و شوی میوه و سبزیجات و... را به لوله های جدید هدایت کرد. با توجه به اینکه دلیل عمده کشت نکردن میوه و سبزیجات و صیفیجات درون ساختمانها، مشغله زیاد و اسراف آب آشامیدنی است؛ این کار فواید زیر را به دنبال خواهد داشت:

1.جلوگیری از اسراف آب در خانه ها
2.ایجاد سرگرمی سالم، آموزنده و فعالانه برای نوجوانان و جوانان هر ساختمان که درحال حاضر کمبود جامعه کنونی است.(درصورت مدیریت صحیح جهت کاشت و برداشت و تقسیم محصولات حیاط هرچند به مقدار کم)
3.افزایش حقوق سرایدار ساختمان درصورت گذاشتن مسیولیت بر عهده ایشان
4. مصرف محصول سالم و مطمئن.(برای مثال گوجه های موجود در بازار تماما با گاز اتیلن قرمز میشوند و ما توهمی از گوجه را که مضر هم هست مصرف میکنیم. به هر مقدار بتوان محصول سالم استفاده کرد ارزشمند است.)
5.به علت آبیاری با آب های اضافه و ضمنا سالم، این نوع کاشت در حیاطه هم هزینه کم و هم سلامت را در پی خواهد داشت.
6.ایجاد فضای صمیمانه و جذاب در هر ساختمان
7.کم شدن هزینه خرید محصول کاشته شده از لیست خرید خانوارها
8.تحت تاثیر نوسانات بازار(چه هزینه و چه موجودی) قرار نگرفتن
9 . استفاده مفید از زمین های بلا استفاده مانده اطراف منازل
10 و..
پیشنهاد بالا توسط برخی خانواده ها انجام و به نتیجه رسیده است.و قابل تعمیم به امور دیگر نیز میباشد.و البته قابل اصلاح هست.
امام علی ع:
"كار خیر انجام دهید و هرگز چیزی از آن كوچك مشمارید چرا كه كوچكش بزرگ و كمش افزون است"
"كار (خير) اندك، كه بر آن مداومت ورزي، از كار بسيار كه از آن خسته شوي، اميدوار كننده‌تر است"

پیشنهاد بالا را (با کمی اصلاحات) در سطح گسترده تر میتوان در زمینهای بایر فراوانی که درهر محله ای به وفور یافت میشود و از شهرداری اجاره میشود انجام داد و اشتغال ایجاد کرد. این کار در زمینه پرورش طیور و محصولات کشاورزی هم موجب اشتغال زایی و هم سالم سازی و هم معنای واقعی اقتصاد مقاومتی خواهد بود.